W polskim prawie nie ma bezpośredniego odniesienia do Systemu Wczesnego Ostrzegania (SWO). Jednak zapisy art. 6 pkt. 3 ust. 12 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii wskazują, że CINN KBPN jest zobowiązane do wymiany informacji z EMCDDA. Jednym z elementów tej współpracy jest SWO.
Zgodnie z decyzją Rady zbieraniem i wymianą informacji objęte są wszystkie substancje psychoaktywne pochodzenia naturalnego lub syntetycznego, nie będące prekursorami i nie wymienione w żadnym z załączników:
- Konwencji Narodów Zjednoczonych o Środkach Odurzających z 1961 r.
- Konwencji Narodów Zjednoczonych o Substancjach Psychoaktywnych z 1971 r.
które powodują podobne zagrożenie dla zdrowia publicznego co substancje wymienione w tych załącznikach (dokładnie mówiąc w załącznikach I, II lub IV Konwencji z 1961 r. i I, II, III, IV Konwencji z 1971 r.). Zgodnie z Decyzją Rady w zakres wymiany informacji wchodzą także substancje istniejące już na rynku (w tym substancje wykorzystywane w przemyśle oraz substancje pochodzenia naturalnego), które zaczęto wykorzystywać na nielegalnym rynku ze względu na ich właściwości psychoaktywne.
Wymiana informacji o powyższych substancjach jest obligatoryjna. W zawężonym rozumieniu systemu współpraca polega na wymianie informacji o fakcie wystąpienia na nielegalnym rynku substancji i jej składzie chemicznym.
Innym dokumentem stanowiącym niejako obowiązującą wykładnię oraz sposób implementacji wspomnianej już decyzji Rady jest instrukcja stworzona przez Europejskie Centrum Monitorowania Narkotyków i Narkomanii (Guidelines on Early Warning System dostepny jest na stronach EMCDDA). Jest to dokument doprecyzowujący procedury zawarte w Decyzji Rady oraz przedstawiający obowiązującą interpretację przepisów.
W ostatnich latach pojawiła się tendencja do pojmowania zarówno na poziomie europejskim jak i na poziomie krajowym SWO w sposób szerszy, niż zakłada to Decyzja. W szerokim rozumieniu SWO jest platformą wymiany informacji zarówno o nowych narkotykach, nowych mieszankach jak i o nowych zjawiskach, nowych trendach oraz zagrożeniach związanych z używaniem substancji psychoaktywnych.
Dowodem na to są nie tylko informacje pojawiające się w systemie, ale również projekty realizowane w ramach SWO takie jak E-POD, który nastawiony był na wczesną identyfikację nowych trendów.
Innym zjawiskiem będącym przedmiotem wymiany informacji w ramach SWO, także związanym z zagrożeniami dla zdrowia publicznego, jest wysokie stężenie substancji aktywnej. Wymiana informacji oraz współpraca w wykrywaniu takich narkotyków niewątpliwie może skutecznie wpływać na ograniczanie zatruć i zgonów w populacji użytkowników narkotyków, a także na ograniczenie kosztów ponoszonych przez społeczeństwo związanych z leczeniem takich zatruć.