Strona z portalu

  Centrum Informacji o Narkotykach i Narkomanii Krajowego Biura ds. Przeciwdziałania Narkomanii / SWO / Podstawy prawne
Zaloguj
Zaloguj
Szukaj
Szukaj
Którekolwiek ze słówWszystkie słowa
Czy wiesz, że...?
Zgodnie z danymi Europejskiego Centrum Monitorowania Narkotyków i Narkomanii w 2008 roku zidentyfikowano w Europie 13 nowych substancji psychoaktywnych. W 2009 roku liczba ta zwiększyła się do 24. W roku 2010 zidentyfikowano 40 nowych substancji.
Podstawy prawne
Podstawowym dokumentem konstytuującym System Wczesnego Ostrzegania (SWO) na poziomie europejskim oraz określającym zakres, procedury oraz wymagania jest Decyzja Rady 2005/387 JHA z dnia 10 maja 2005 r. o wymianie informacji, ocenie ryzyka i kontroli nowych substancji psychoaktywnych.

W polskim prawie nie ma bezpośredniego odniesienia do Systemu Wczesnego Ostrzegania (SWO). Jednak zapisy art. 6 pkt. 3 ust. 12 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii  wskazują, że CINN KBPN jest zobowiązane do wymiany informacji z EMCDDA. Jednym z elementów tej współpracy jest SWO.

Zgodnie z decyzją Rady zbieraniem i wymianą informacji objęte są wszystkie substancje psychoaktywne pochodzenia naturalnego lub syntetycznego, nie będące prekursorami i nie wymienione w żadnym z załączników:

  • Konwencji Narodów Zjednoczonych o Środkach Odurzających z 1961 r.
  • Konwencji Narodów Zjednoczonych o Substancjach Psychoaktywnych z 1971 r.

które powodują podobne zagrożenie dla zdrowia publicznego co substancje wymienione w tych załącznikach (dokładnie mówiąc w załącznikach I, II lub IV Konwencji z 1961 r. i I, II, III, IV Konwencji z 1971 r.). Zgodnie z Decyzją Rady w zakres wymiany informacji wchodzą także substancje istniejące już na rynku (w tym substancje wykorzystywane w przemyśle oraz substancje pochodzenia naturalnego), które zaczęto wykorzystywać na nielegalnym rynku ze względu na ich właściwości psychoaktywne.

Wymiana informacji o powyższych substancjach jest obligatoryjna. W zawężonym rozumieniu systemu współpraca polega na wymianie informacji o fakcie wystąpienia na nielegalnym rynku substancji i jej składzie chemicznym.

Innym dokumentem stanowiącym niejako obowiązującą wykładnię oraz sposób implementacji wspomnianej już decyzji Rady jest instrukcja stworzona przez Europejskie Centrum Monitorowania Narkotyków i Narkomanii (Guidelines on Early Warning System dostepny jest na stronach EMCDDA). Jest to dokument doprecyzowujący procedury zawarte w Decyzji Rady oraz przedstawiający obowiązującą interpretację przepisów.

W ostatnich latach pojawiła się tendencja do pojmowania zarówno na poziomie europejskim jak i na poziomie krajowym  SWO w sposób szerszy, niż zakłada to Decyzja. W szerokim rozumieniu SWO jest platformą wymiany informacji zarówno o nowych narkotykach, nowych mieszankach jak i o nowych zjawiskach, nowych trendach oraz zagrożeniach związanych z używaniem substancji psychoaktywnych.

Dowodem na to są nie tylko informacje pojawiające się w systemie, ale również projekty realizowane w ramach SWO takie jak E-POD, który nastawiony był na wczesną  identyfikację nowych trendów.

Innym zjawiskiem będącym przedmiotem wymiany informacji w ramach SWO, także związanym z zagrożeniami dla zdrowia publicznego, jest wysokie stężenie substancji aktywnej. Wymiana informacji oraz współpraca w wykrywaniu takich narkotyków niewątpliwie może skutecznie wpływać na ograniczanie zatruć i zgonów w populacji użytkowników narkotyków, a także na ograniczenie kosztów ponoszonych przez społeczeństwo związanych z leczeniem takich zatruć.

Strona: 1 
KBPN
Kalendarium
EMCDDA
Projekt Transition Facility PL2006/018-180.05.04
"Wsparcie regionalnych i lokalnych społeczności
w przeciwdziałaniu narkomanii na poziomie lokalnym
- kontynuacja"
© Krajowe Biuro Do Spraw
Przeciwdziałania Narkomanii